Samenwerkend (coöperatief)leren
Samenwerkend (coöperatief) leren
is een werkvorm die een gelijkwaardige plaats verdient naast individuele en
klassikale werkvormen. Het is een werkvorm die in alle groepen gehanteerd wordt.
Samenwerken levert een bijdrage aan de ontwikkeling van een kind. Zowel de
verstandelijke als sociale ontwikkeling wordt gestimuleerd.
De vier
basisprincipes van het samenwerkend (coöperatief)leren zijn:
- Gelijkwaardige bijdrage: Kinderen leveren door middel van verschillende
werkvormen ieder een gelijkwaardige bijdrage aan het groepsresultaat
- Individuele aansprakelijkheid: Alle leden uit het groepje waarin
de kinderen werken zijn individueel aanspreekbaar over het
groepsresultaat; iedereen weet/ beheerst het gevraagde
- Positieve wederzijdse afhankelijkheid: Om samen te komen tot een
goed groepsresultaat is inzet van iedereen binnen de groep nodig
- Simultane interactie: Alle kinderen zijn gelijktijdig actief bezig
met het onderwerp onder andere door het luisteren naar en praten met
elkaar.
Hieruit voortvloeiend
noemen we ook de volgende aspecten:
- Betrokkenheid: Kinderen in een groepje voelen zich betrokken bij
het werk en bij de groepsgenoten
- Verantwoordelijkheid: De kinderen zijn en voelen zich
verantwoordelijk voor zowel hun eigen werk als dat van hun groepsgenoten
- Hulpvaardigheid: Kinderen zijn bereid en in staat elkaar, wanneer
dat nodig is, te helpen
- Zelfstandigheid: Groepjes kinderen werken zelfstandig aan een taak
zonder hulp van een leerkracht in te roepen